Press release

Biotaiteen seuralle Edvard Richter -tunnustuspalkinto Art as We Don't Know It -kirjasta

10 December, 2020
Download as PDF

Suomen Taideyhdistys on myöntänyt Biotaiteen seuralle Edvard Richter -tunnustuspalkinnon Art as We Don’t Know It -teoksesta. Taideyhdistys myöntää vuosittain yhden Edvard Richter -palkinnon ansiokkaasta taidekirjoittamisesta; tänä vuonna kirjallisuuslautakunta huomioi lisäksi neljä taidekirjaa tai tekstiä ylimääräisellä tunnustuspalkinnolla.

Kirjallisuuslautakunnan mukaan Art as We Don’t Know It on tärkeä kirja “meillä vähemmän tunnetun, mutta kansainvälisesti tunnustetun biotaiteen tilasta Suomessa. Biotaiteen seuran johtaja Erich Bergerin, taiteilija ja tutkija Kasperi Mäki-Reinikan, taiteilija Kira O'Reillyn ja tutkija Helena Sederholmin toimittama näyttävä kirja on hybridijulkaisu, jossa tuodaan yhteen vertaisarvioituja tieteellisiä artikkeleita ja taiteilijoiden kuvauksia biotaiteen prosesseista.”
Vuonna 2020 Suomen Taideyhdistyksen kirjallisuuslautakunnassa työskentelivät kriitikko, FL Asko Mäkelä (pj.), kuvataiteilija, KuT Johanna Lecklin ja kriitikko, FT Sini Mononen.

Helmikuussa ilmestynyt englanninkielinen Art as We Don’t Know It tarjoaa monipuolisen katsauksen biotaiteen kenttään: artikkeleiden, vertaisarvioidun tutkimuksen ja haastattelujen lisäksi kirja esittelee kymmeniä taiteilijoita ja heidän projektejaan. Teoksen on kustantanut Aalto ARTS Books ja se toteutettiin yhteistyössä Aalto-yliopiston Biofilia-yksikön kanssa. Kirjan esipuheen on kirjoittanut Arts at CERN:in johtaja, kuraattori ja taidehistorioitsija Mónica Bello.

Art as We Don’t Know It -kirjan kirjoittajat ja taiteilijat ovat Bartaku, Laura Beloff, Ida Bencke, Crystal Bennes, Erich Berger, Oron Catts & Ionat Zurr, Heather Davis, Elaine Gan & Terike Haapoja, Andy Gracie, Rian Ciela Visscher Hammond, Paula Humberg, Antero Kare, Denisa Kera, Mari Keski-Korsu, Adriana Knouf, Jurij Krpan, Teemu Lehmusruusu, lifepatch, Pia Lindman, Lauri Linna, Kristiina Ljokkoi & Tomi Slotte Dufva, Marta de Menezes & Luís Graça, Kasperi Mäki-Reinikka, Anu Osva, Margherita Pevere, Marietta Radomska & Cecilia Åsberg, Kira O'Reilly, Johanna Rotko, Markus Schmidt & Nediljko Budisa, Helena Sederholm, Christina Stadlbauer, Ulla Taipale, Antti Tenetz, Ian Ingram & Theun Karelse, Leena Valkeapää ja Paul Vanouse. Kirjan ulkoasun on suunnitellut Safa Hovinen.

Art as We Don’t Know It -kirjaa myy Aalto University Shop, jonka verkkokaupasta sen voi ladata myös maksuttomana pdf-versiona: https://shop.aalto.fi/p/1194-art-as-we-dont-know-it.

Lisätiedot:
viestintäpäällikkö Johanna Salmela, johanna.salmela@bioartsociety.fi, puh 040-5723213